فصل اول- تعاریف و کلیات
ماده 1- سازمان تأمین اجتماعى : در اجراى قانون فهرست نهادها و موسسات عمومى غیردولتى مصوب سال 1373 در عداد موسسات و نهادهاى عمومى غیردولتى است در این آییننامه به اختصار «سازمان» و شورای عالى تأمین اجتماعى «شورای عالى» نامیده مىشود.
ماده 2- استخدام : پذیرفتن شخص حقیقى جهت خدمت در سازمان طبق ضوابط و مقررات این آییننامه که شامل دو حالت زیر مىباشد :
الف) استخدام ثابت : پذیرفتن شخص حقیقى جهت انجام خدمت مستمر، تمام وقت که به موجب حکم رسمى در یکى از پستهاى سازمانى منصوب مىگردد.
ب) استخدام موقت : پذیرفتن شخص حقیقى جهت انجام خدمت غیرمستمر، تمام وقت براى مدت معین که به موجب حکم قراردادى در یکى از پست هاى سازمانى منصوب مىگردد.
تبصره- کارکنان موقت به جز محدودیت مدت استخدام، از هر لحاظ مشمول مقررات این آییننامه مىباشند. مفاد و مدت قرارداد، تمدید یا فسخ آن در مورد کارکنان مزبور طبق ضوابطى است که به تصویب هیأت مدیره خواهد رسید.
ماده 3- حکم : دستور کتبى مقامات صلاحیت دار سازمان است که با رعایت مفاد این آییننامه و سایر مقررات مربوط صادر شده باشد که مشتمل بر دو حالت رسمى و قراردادى مىباشد.
ماده 4- خدمت : اشتغال به کارى است که کارکنان به موجب حکم رسمى یا قرارداد مکلف به انجام آن مىباشند.
ماده 5- ساختار سازمانى : بیانگر روابط متقابل که شامل تعیین نقشها، روابط بین افراد، فعالیتها، سلسله مراتب، اهداف و سایر ویژگیهاى سازمان در قالب تشکیلات و نمودار تشکیلاتى مىباشد :
الف) تشکیلات : نمایانگر مجموعه سیستمها و روشها، رویههاى انجام کار، تعیین حدود وظایف، شرح وظایف در قالب پستهاى سازمانى با رعایت ضوابط سازماندهى مىباشد که به تایید هیأت مدیره خواهد رسید.
ب) نمودار سازمانى : بیانگر ترکیب رسمى سازمان مبتنى بر تشکیلات سازمان که متضمن روابط، حدود اختیارات، سلسله مراتب و سطوح فرماندهى و تقسیم و توزیع وظایف میان واحدها جهت انجام امور سازمان مىباشد.
تبصره- ضوابط کلى ساختار و نمودار کلان سازمان به پیشنهاد هیأت مدیره و تصویب شورای عالى و تشکیلات تفضیلى و شرح وظایف به تصویب هیأت مدیره خواهد رسید.
ماده 6- پست سازمانى : جایگاهى در تشکیلات تفصیلى براى تصدى کارکنان جهت انجام وظایف و مسئولیت هاى مشخص مىباشد.
ماده 7- شغل : مجموعهاى از وظایف و مسئولیت هاى مرتبط و مشخص است که به عنوان کار واحد شناخته شده باشد.
ماده 8- ارتقاء : ارجاع پست سازمانى یا سطح شغلى بالاتر به کارکنان براساس ضوابط طرح طبقهبندى و ارزشیابى مشاغل.
ماده 9- انتصاب : گماردن کارکنان در پست سازمانى طبق ضوابط مصوب هیأت مدیره.
ماده 10- تنزل : ارجاع پست سازمانى یا سطح شغلى پایینتر به کارکنان براساس ضوابط طرح طبقهبندى و ارزشیابى مشاغل.
ماده 11- انتقال : جابجایى محل خدمت کارکنان با صدور حکم رسمى به شرح ذیل در صورت تایید شوراى موضوع ماده 13 مجاز است :
انتقال داخل سازمان : جابجایى محل خدمت کارکنان با صدور حکم رسمى در واحدهاى سازمانى.
انتقال به خارج از سازمان و بالعکس : جابجایى محل خدمت کارکنان تا سطح کارشناسى همراه با قطع دائم رابطه ادارى استخدامى با سازمان به منظور اشتغال در سایر موسسات، دستگاههاى دولتى یا نهادهاى عمومى غیردولتى و بالعکس با رعایت مقررات موضوعه.
ماده 12- ماموریت : عبارت است از محول شدن وظیفهاى موقت یا اعزام براى مدت مشخص به خارج از محل خدمت اصلى جهت انجام وظیفه با رعایت مقررات مربوطه یا اعزام به وزارتخانهها، موسسات و شرکتهاى دولتى، نهادهاى انقلاب اسلامى و موسسات و نهادهاى عمومى غیردولتى و بالعکس یا براى طى دورههاى آموزشى مقرر در این آییننامه.
تبصره 1- با کارکنانى که به سازمان مأمور شده یا مىشوند در مدت ماموریت طبق مقررات این آیین نامه رفتار خواهد شد. لکن چنانچه به موجب احکام کارگزینى، حقوق و فوقالعادههاى آنان در دستگاه متبوع کمتر از حقوق و فوقالعادههاى تعیین شده در سازمان باشد، مابهالتفاوت مربوط به آن پرداخت خواهد شد.
تبصره 2- سازمان مى تواند کارکنان خود را به موسسات و شرکت هاى تابعه مامور نماید. مدت مأموریت این گونه کارکنان جزء سوابق خدمت آنان در سازمان محسوب مىگردد.
ماده 13- هیأت مدیره مى تواند به منظور نظارت بر حسن اجراى مقررات این آییننامه و پیشنهادات اصلاحى و تهیه و تدوین آییننامه و دستورالعمل هاى مورد نیاز شورایى تحت عنوان «شوراى برنامهریزى ادارى و استخدامى» متشکل از افراد ذیل تشکیل دهند :
- معاونت ادارى و مالى عضو و رییس شورا
- مدیر کل بودجه و تشکیلات عضو شورا
- مدیر کل امور ادارى عضو شورا
- 2 نفر کارشناس متخصص از حوزه مربوطه به انتخاب رییس شورا
دبیر شورا توسط رییس شورا تعیین مىگردد. پیشنهادات شورا پس از تایید و تصویب هیأت مدیره عملیاتى خواهد شد.
فصل دوم- شرایط ورود به خدمت و انتصابات
ماده 14- ورود به خدمت افراد در سازمان از طریق آزمون کتبى و مصاحبه، گزینش و براساس اصل شایستگى صورت مىگیرد. ضوابط برگزارى آزمون و گزینش به تصویب هیأت مدیره خواهد رسید.
تبصره- ورود به خدمت افراد در مشاغل یا مناطق خاص با تصویب هیأت مدیره از طریق مصاحبه و گزینش صورت خواهد پذیرفت.
ماده 15- شرایط ورود به خدمت براى افراد در سازمان به شرح زیر است :
الف) تابعیت جمهورى اسلامى ایران.
ب) اعتقاد به نظام جمهورى اسلامى ایران و دین مبین اسلام یا یکى از ادیان مصرح در قانون اساسى.
پ) دارا بودن حداقل 20 و حداکثر 35 سال تمام. در مورد مشاغل یا مناطق خاص با تصویب هیأت مدیره حداکثر سن 40 سال مىباشد.
ت) دارا بودن تحصیلات و دانش تخصصى و توانایىهاى لازم براى انجام وظایف و مسئولیتهاى شغل مورد نظر.
ث) دارا بودن برگ پایان خدمت زیر پرچم (دوره ضرورت) یا معافیت دائم براى مردان.
ج) داشتن سلامت جسمى و روانى و عدم اعتیاد به مواد مخدر.
چ) نداشتن سابقه محکومیت جزایى موثر.
ماده 16- استخدام افرادى که در اجراى قانون رسیدگى به تخلفات ادارى یا آراء قانون مراجع ذیصلاح به مجازاتهاى اخراج، بازنشستگى، بازخرید خدمت و انفصال دائم از خدمات دولتى محکوم شدهاند ممنوع است.
ماده 17- فردى که به استخدام دائم پذیرفته مىشود حداقل 6 ماه و حداکثر 2 سال به طور آزمایشى خدمت خواهد نمود و در صورتى که نحوه کار و رفتار وى رضایت بخش باشد حکم استخدام قطعى وى صادر خواهد شد.
ماده 18- مستخدم در مدت خدمت آزمایشى مشمول کلیه مقررات مربوط به کارکنان ثابت به استثناى موارد زیر مىباشد :
الف) انتقال و ماموریت به وزارتخانهها، موسسات و شرکتهاى دولتى، نهادهاى انقلاب اسلامى و موسسات و نهادهاى عمومى غیردولتى.
ب) استفاده از مرخصى بدون حقوق و خدمت نیمه وقت بانوان.
پ) تغییر شغل.
ث) اعزام به ماموریتهاى آموزشى بلند مدت که منجر به اخذ مدرک تحصیلى گردد.
تبصره- کارکنان آزمایشى موظفند دورههاى آموزشى بدو خدمت که در نظام آموزشى سازمان پیش بینى شده است را حداکثر تا پایان دوره آزمایشى با موفقیت طى نمایند در غیر اینصورت از خدمت برکنار خواهند شد، چنانچه امکان برگزارى دوره آموزشى بنا به دلایلى میسر نگردد سازمان موظف است دوره آموزشى مربوطه را تا قبل از ارتقاء بعدى کارکنان موصوف برگزار نماید.
ماده 19- فردى که در دوره خدمت آزمایشى براى استخدام ثابت مناسب تشخیص داده نشود بدون هیچگونه تعهد و قید و شرط از خدمت سازمان برکنار خواهد شد. در این حالت حقوق و فوقالعادههاى مرخصى استحقاقى استفاده نشده به وى پرداخت خواهد شد.
ماده 20- سازمان مى تواند انجام بخشى از خدمات مورد نیاز خود را به صورت خرید خدمت به اشخاص حقیقى یا حقوقى )در چارچوب اساسنامه و آییننامه معاملاتى سازمان) واگذار نماید و با انعقاد قرارداد حقالعملکارى، مقاطعه کارى، کارشناسى مشاورهاى و ساعتى از خدمات افراد متخصص یا موسسات و شرکتهاى تخصصى استفاده نماید. این نوع خدمت مشمول ضوابط این آییننامه نبوده و سازمان هیچگونه تعهد و رابطه استخدامى با این افراد نخواهد داشت و به جز بهاى خدمات آنان در چارچوب قرارداد منعقده مزایاى دیگرى تعلق نمىگیرد. دستورالعمل و میزان پرداخت به تصویب هیأت مدیره خواهد رسید.
تبصره- وظایف خدمات پشتیبانى با تصویب هیأت مدیره از طریق عقد قرارداد مشخص با یکى از موسسات یا شرکتهاى رسمى و معتبر انجام مىگیرد.
فصل سوم- وضع استخدامی کارکنان
ماده 21- کارکنان سازمان از لحاظ وضع استخدامى در یکى از حالات زیر قرار مىگیرند :
الف) اشتغال : وضع کارکنانى است که مشغول انجام وظایف مربوط به پست سازمانى مورد تصدى مىباشند.
ب) آزمایشى : وضع کارکنانى است که آزمون یا مصاحبه سازمان را با موفقیت طى نموده است و قبل از صدور حکم قطعى، در حال گذراندن دوره آزمایشى مىباشند.
پ) کارآموزى یا آموزش : وضع کارکنانى است که براى مدت معینى مشغول طى دوره کارآموزى یا آموزشى براى احراز آمادگى جهت انجام خدمت باشند.
ت) ماموریت : وضع کارکنانى است که به طور موقت از طرف سازمان جهت کارآموزى یا خدمت به واحد یا سایر موسسات اعزام شده باشند.
ث) ماموریت آموزشى : وضع کارکنانى است که جهت آموزش به یکى از مراکز آموزشى داخل یا خارج از کشور اعزام شده باشند.
ج) مرخصى : وضع کارکنانى است که از مرخصى استحقاقى یا بدون حقوق و سایر مواردى که در این آییننامه قید شده است، استفاده نمایند.
چ) معذوریت : وضع کارکنانى است که در صورت بیمارى یا زایمان از مرخصى استعلاجى حسب مورد استفاده نمایند.
ح) بازنشستگى : وضع کارکنانى است که طبق ضوابط و مقررات قانونى و به موجب حکم رسمى بازنشسته گردیده و از مستمرى بازنشستگى استفاده مىنمایند.
خ) ازکارافتادگى : وضع کارکنانى است که بنا به تشخیص پزشک معالج و تایید کمیسیون پزشکى مربوط توانایى کارکردن را از دست داده و طبق مقررات ازکارافتاده گردیدهاند و از مستمرى ازکارافتادگى استفاده مىنمایند.
د) انفصال دائم : وضع کارکنانى است که به موجب احکام دادگاه و آراء قانونى مراجع ذیصلاح اصالتاً و تبعاً از خدمت سازمان محروم مىگردند.
ذ) انفصال موقت : وضع کارکنانى است که به موجب احکام دادگاه یا آراء قانونى مراجع ذیصلاح اصالتاً و تبعاً براى مدت معین از اشتغال در سازمان محروم مىگردند.
ر) تعلیق : وضع کارکنانى است که طبق حکم مقامات صلاحیتدار تا تعیین تکلیف وى به موجب احکام دادگاه و آراء مراجع قانونى ذیصلاح به طور موقت از ادامه خدمت در سازمان و موسسات تابعه محروم شده باشند.
ز) بازخریدى : وضع کارکنانى است که طبق مقررات این آییننامه رابطه خدمتشان با سازمان قطع و سوابق خدمت آنان بازخرید مىگردد.
ژ) استعفاء : وضع کارکنانى است که به درخواست خود از ادامه خدمت در سازمان معاف مىگردند.
س) اخراج : وضع کارکنانى است که در اجراى احکام هیأتهاى رسیدگى به تخلفات ادارى یا آراء قانونى مراجع ذیصلاح به خدمت آنان در سازمان به طور دائم خاتمه داده شود.
ش) غیبت موجه : وضع کارکنانى است که به عللى خارج از حدود قدرت و اختیار خود نتوانند در محل خدمت حاضر شوند و موجه بودن عذر آنان براى سازمان محرز گردد.
ص) غیبت غیرموجه : وضع کارکنانى است که بدون مجوز یا ارائه عذر موجبه درمحل خدمت خود حاضر نگردند.
ض) قطع موقت خدمت : وضع کارکنانى است که به موجب مفاد این آییننامه در یکى از حالات زیر براى مدتى مشخص در سازمان به کار اشتغال نداشته باشند :
1- انتخاب به نمایندگى مجلس شوراى اسلامى، انتصاب به مقامات براساس مقررات موضوعه.
2- پس از اخذ مدرک تحصیلى بالاتر از بدو استخدام مشمول خدمات قانونى پزشکان و پیراپزشکان باشد.
ط) آمادگى به خدمت : وضع کارکنانى است که طبق مفاد ین آییننامه به شرح زیر در انتظار تعیین تکلیف و ارجاع وظیفه مىباشند :
1- حذف پست سازمانى.
2- فقدان پست سازمانى با شرایط مستخدم.
3- عدم رضایت مستخدم به هنگام ارجاع شغلى در سطح پایینتر.
4- مواردى که هر یک از کارکنان به هر دلیل در خدمت سازمان نبوده و پس از مراجعت، پست بلاتصدى مناسبى براى ارجاع به آنان وجود نداشته باشد.
ماده 22- کارکنان ثابتى که در حالت قطع موقت خدمت به سر مىبرند، پس از اتمام دوران قطع خدمت و اعلام آمادگى جهت ادامه خدمت در سازمان به یکى از پستهاى سازمانى که واجد شرایط باشد منصوب مىگردند و هرگاه پست سازمانى بلاتصدى مناسب موجود نباشد، آماده به خدمت خواهند شد.
ماده 23- استفاده از کارکنان آماده به خدمت در پستهایى که ایجاد مىشود یا بدون متصدى است مشروط به آن است که پستهاى مزبور از لحاظ رسته، سطح شغلى و شرایط احراز یا سایر عوامل موثر در انتصاب متناسب با شرایط هر یک از کارکنان و از نظر سلسله مراتب ادارى حداقل همتراز آخرین پست مورد تصدى کارکنان مزبور باشد مجاز است.
ماده 24- در صورتى که پس سازمانى بلاتصدى براساس شرایط ماده )23) براى ارجاع به کارکنان آماده به خدمت موجود نباشد، ارجاع پست در سطح پایینتر موکول به رضایت کارکنان ذیربط خواهد بود، در غیر این صورت برابر ماده )26) این آییننامه با آنان رفتار خواهد شد.
ماده 25- حقوق کارکنان آماده به خدمت بدون فوقالعاده پرداخت خواهد شد لکن در هر مورد کمتر از میزان حداقل حقوق تعیین شده در مورد کارکنان شاغل نخواهدبود.
ماده 26- حداکثر مدت آمادگى به خدمت یک سال است و در صورتى که کارکنان تا پایان مهلت مذکور اشتغال مجدد نیابند در صورت داشتن شرایط بازنشستگى، بازنشسته و در غیر اینصورت سوابق خدمتى آنان براساس ضوابط این آییننامه بازخرید مىگردد.
تبصره- سازمان مى تواند در طول دوران آمادگى به خدمت بنا به تقاضاى کارکنان در صورتى که شرایط بازنشستگى را داشته باشند، بازنشسته و در غیر این صورت بازخرید نماید.
ماده 27- سازمان نمى تواند به جز حکم مراجع ذیصلاح کارکنان ثابت را از پست سازمانى آنان برکنار کند مگر آنکه بلافاصله به پست سازمانى دیگرى منصوب نماید.
فصل چهارم- ارزشیابی و بهسازی نیروی انسانی
ماده 28- سازمان مکلف است حداقل یکبار در سال عملکرد و استعداد کارکنان را از نظر بازدهى، لیاقت و شایستگى براساس عملکرد، تلاش و رفتار )شغلى - اخلاقى)، تعهد و احساس مسئولیت و کاردانى در جهت افزایش کارایى و توسعه دانش از طریق به کارگیرى معیارهاى مرتبط با شغل، عینى، قابل سنجش با استفاده از منابع ارزشیابى متعدد از طریق ایجاد ارتباط بین نظام ارزشیابى در زمینههاى آموزشى، بهسازى و تشویق و تعیین مسیر شغلى کارکنان )انتصاب، ارتقاء، تغییر شغل و ادامه خدمت در پستهاى مدیریت) با توجه به ضوابط و سازوکارهایى که به تصویب هیأت مدیره خواهد رسید، ارزیابى نماید.
ماده 29- سازمان مى تواند جهت بالا بردن سطح تخصص و مهارتهاى فنى، حرفهاى، مدیریتى، معلومات عمومى کارکنان و افزایش کارآیى آنان برنامههاى آموزشى و کارآموزى تنظیم و رأساً و یا از طریق موسسات و مراکز آموزشى ذیصلاح به مورد اجرا گذارد :
الف) آموزش پودمانى
ب) آموزشهاى عمومى
ج) آموزشهاى بهبود مدیریت
تبصره 1- آموزش یا کارآموزى موضوع این ماده مأموریت آموزشى تلقى مىگردد.
تبصره 2- اعزام کارکنان موقت جهت طى دورههاى آموزشى در خارج از کشور ممنوع است.
ماده 30- اعطاى مأموریت آموزشى کوتاه مدت در داخل و خارج از کشور با رعایت شرایط زیر امکانپذیر است :
الف) مرتبط بودن دوره آموزشى با وضعیت شغلى حسب نیاز سازمان.
ب) اخذ تعهد خدمت و تضمین لازم از کارکنان.
تبصره 1- اعطاى ماموریت آموزشى خارج از کشور موکول به آن است که انجام دوره آموزشى در داخل کشور امکان پذیر نباشد.
تبصره 2- ضوابط پرداخت ماموریت آموزشى داخل و خارج از کشور توسط شورا )موضوع ماده 13) تعیین خواهد شد.
ماده 31- نظامنامه آموزشى سازمان : شامل دستورالعملهاى مربوط به اهداف، نیازهاى آموزشى کارکنان، کمیت و کیفیت آموزش از باب اجرایى و محتوایى در داخل و خارج از کشور، چگونگى اعطاى تسهیلات آموزشى با عنایت به آموزشهاى مورد نیاز مشاغل سازمان، نحوه اجراى برنامههاى آموزشى و کارآموزى و سایر موارد مربوطه حسب ضوابطى است که به تصویب هیأت مدیره خواهد رسید، مىباشد.
فصل پنجم- طبقه بندی وارزشیابی مشاغل ونظام پرداخت
* فصل پنجم به موجب نامه شماره 4459/ 200 مورخ 1390/03/01 معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس جمهور اصلاح شده است.
ماده ۳۲- طرح طبقه بندی مشاغل شامل رسته ها، رشته های شغلی، سطوح و مراتب مختلف شغلی می باشد.
تبصره ۱- رسته شامل مجموعه رشته های شغلی است که از لحاظ وظایف و مسئولیت ها، وابستگی و تجانس مشابهت های نزدیک داشته و حرفه ای خاص را تشکیل میدهد.
تبصره ۲- رشته شغلی شرح کلی از وظایف و مسئولیت ها و خصوصیات کلی پست هایی که در آن تخصیص می یابد. هر رشته شغلی حاوی عنوان، شماره، تاریخ تصویب، امتیاز شغل، نمونه وظایف و مسئولیت ها، عوامل اثرگذار، شرایط احراز و پست های قابل تخصیص در آن می باشد.
تبصره ۳- رتبه شغلی براساس گسترش وظایف و مسئولیت های مشاغل و سنوات خدمت تجربه کارکنان تعیین می گردد.
تبصره 4 - شرایط احراز مهارت ها و تحصیلات لازم برای انجام وظایف و مسئولیت های مرتبط با رشته شغلی می باشد.
تبصره ۵- عوامل اصلی ارزشیابی مشاغل صندوق عبارتست از مجموع «عوامل شاغل» و «عوامل شغلی، برابر طرح طبقه بندی و ارزشیابی مشاغل صندوق.
تبصره 6- کارکنان صندوق در طول خدمت و در صورت رضایت بخش بودن خدمات آنان و ارزشیابی عملکرد در صورت واجد شرایط بودن می توانند به رتبه های شغلی بالاتر ارتقاء یابند.
تبصره ۷- در صورت تغییر شغل هر یک از کارکنان طبق ضوابط مربوط امتیاز شغل جدید تخصیص داده میشود لکن رتبه کارکنان مزبور تغییر نخواهد یافت.
تبصره ۸- کلیات طرح طبقه بندی مشاغل کارکنان قوانین و مقررات مربوط به پس از تصویب هیأت مدیره به تأیید معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور خواهد رسید.
ماده ۳۳- مبنای پرداخت حقوق و مزایای کارکنان عبارتست از حاصل ضرب مجموع امتیازات حاصل از عوامل ارزشیابی شغل و شاغل و سایر موارد مذکور در موارد آتی در ضریب ریالی در چارچوب ضوابط و مقررات مربوط به ارزشیابی مشاغل که به صورت ماهیانه قابل پرداخت است، خواهد بود.
تبصره ۱- ضریب ریالی حقوق کارکنان صندوق معادل ضریب حقوق کارمندان دولت، توسط هیأت امنا تعیین می گردد.
تبصره ۲- عوامل اصلی خصوصیات شغلی نظیر اهمیت و پیچیدگی وظایف و مسئولیتها، ویژگی های شغلی، سطح تخصصی بوده که حداکثر ۹۰۰۰ امتیاز به آن اختصاص می یابد و حداقل امتیاز مکتسبه از عوامل مزبور ۲۰۰۰ می باشد.
تبصره ۳- کلیه شاغلین بر اساس عواملی نظیر تحصیلات، دوره های آموزشی، سنوات خدمت تجربه ارزشیابی می شوند که حداکثر 6۷۵۰ امتیاز به آن اختصاص می یابد و حداقل امتیاز مکتسبه از عوامل مزبور ۱۵۰۰ می باشد.
تبصره 4 - مبالغ پرداختی ناشی از امتیازات تبصره ۲ و ۳ ماده ۳۲ (شغل و شاغل)، ماده ۳۹ (فوق العاده مدیریت) حقوق ثابت تلقی می گردد.
مبالغ پرداختی ناشی از امتیازات موضوع ماده ۳4 و تبصره ذیل آن (ایثارگری، خدمت اداری در مناطق جنگ زده در زمان جنگ) و ماده ۳6 (سختی کار) در زمره فوق العاده های مستمر تلقی می گردند.
تبصره ۵ - حداکثر سقف حقوق و فوق العاده های مستمر نباید از ۷ برابر حداقل حقوق و مزایای مستمر تجاوز کند.
ماده 34- فوق العاده های ایثارگری متناسب با درصد جانبازی و مدت خدمت داوطلبانه در جبهه و مدت اسارت و همچنین برای دارندگان نشان دولتی حداکثر امتیاز مقرر برای مشمولین قانون مدیریت خدمات کشوری با تصویب هیأت مدیره تخصیص داده خواهد شد.
تبصره – به کارکنان و بازنشستگانی که در زمان جنگ در مناطق جنگ زده مشمول خدمات اداری بوده اند مطابق کارکنان مشمول قانون خدمات کشوری امتیاز مربوطه لحاظ و معادل ریالی منظور خواهد شد.
ماده ۳۵- معرفی و تعریف کلی عوامل ارزشیابی، تعیین نسبت ارزشی اجزاء کلیه عوامل اصلی و شاغل، تعیین و تخصیص امتیاز به عوامل اصلی و فرعی و تعیین درجات و تخصیص امتیاز به آنها و سایر عوامل اصلی در طرح طبقه بندی و ارزشیابی با پیشنهاد هیأت مدیره به تصویب هیأت امنا و تأیید معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور خواهد رسید. رتبه بندی مشاغل صندوق در 5 دسته بصورت افقی (مقدماتی، پایه، ارشد، غیره و عالی) و در ۹ دسته به صورت عمودی طبقه بندی می گردد. ارتقای رتبه براساس ارزشیابی کمی و کیفی عملکرد شاغل در شغل مورد تصدی و متناسب با تجربه مفید می باشد، ضابطه نحوه ارتقاء رتبه کارکنان صندوق با پیشنهاد هیأت مدیره به تصویب هیأت امنا خواهد رسید.
ماده ۳6- به کارکنانی که در شرایط غیر متعارف محیط کار انجام وظیفه می نمایند فوق العاده سختی شرایط محیط کار حداکثر تا سقف مقرر برای مشمولین قانون مدیریت خدمات کشوری با تصویب هیأت مدیره قابل پرداخت بود.
ماده ۳۷- فوق العاده ویژه با توجه به عواملی از قبیل ریسک پذیری و تأثیر فعالیت در افزایش منابع درآمدی صندوق و کاهش مصارف، انجام فعالیت و وظایف تخصصی و حساسیت کار با پیشنهاد هیأت مدیره و تصویب هیأت امنا برای ۵۰٪ از مشاغل حداکثر تا میزان ۵۰٪ امتیاز حقوق و فوق العادهای مستمر قابل پرداخت است.
ماده ۳۸- صندوق می تواند به منظور جذب و نگهداری نیروهای متخصص برای مشاغل متناسب با سطح تخصص، مهارت ها، پیچیدگی وظایف و مسئولیتها فوق العاده شغل (انگیزش خدمت) تا ۱۰50 امتیاز تا سطح کاردانی، تا ۲۲۵۰ امتیاز تاسطح کارشناسی و بالاتر تا ۳۰۰۰ امتیاز پرداخت نماید، ضابطه مربوطه با پیشنهاد هیأت مدیره به تصویب هیأت امنا خواهد رسید.
تبصره- صندوق می تواند به منظور ایجاد انگیزه و افزایش کارایی و بهره مندی از فکر و اندیشه و خلاقیت کارکنان ذیربط سازوکار مناسب جلب مشارکت کارکنان آنان در نظام تصمیم گیری در چارچوب ضوابط موضوع ماده ۲۰ قانون مدیریت خدمات کشوری پاداش پیش بینی و پرداخت نماید.
ماده ۳۹- صندوق می تواند به منظور جبران خدمت متصدیان مشاغل مدیریت و سرپرستی در ارتباط با وظایف و مسئولیت مدیران و سرپرستان که شامل برنامه ریزی، سازماندهی، کنترل و نظارت، هدایت، آموزش و جلب مشارکت کارکنان و نیز ارزشیابی عملکرد افراد تحت سرپرستی «فوق العاده جذب مدیریت» پرداخت نماید. حداقل فوق العاده مذکور ۷5۰ امتیاز می باشد و حداکثر آن ۷۵۰۰ امتیاز می باشد (ضابطه مربوطه با پیشنهاد هیأت مدیره به تصویب هیأت امنا خواهد رسید.)
ماده 40- کلیه کارمندان موظفند در ساعات تعیین شده به انجام وظایف مربوط بپردازند و در صورتی که در مواقع ضروری خارج از وقت اداری و مقرر و یا ایام تعطیل به خدمات آنان نیاز باشد بر اساس اعلام نیاز صندوق مکلف به حضور در محل کار و انجام وظایف محوله می باشند که به آنان حق الزحمه با اضافه کاری در چارچوب قوانین و مقررات که میزان آن به تصویب هیأت امنا خواهد رسید پرداخت خواهد شد.
ماده 41- صندوق می تواند علاوه بر پرداختی های مواد قبلی این فصل فوق العاده ها و کمک هزینه هایی را به شرح ذیل در چارچوب قوانین و مقررات و براساس ضوابط و دستورالعمل هایی که به تصویب هیأت امنا خواهد رسید پرداخت نماید. هزینه سفر، مأموریت روزانه داخل و خارج از کشور، نوبت کاری (شیفت و کشیک)، جابجایی محل خدمت کارکنان، کسر صندوق و تضمین، فوق العاده اشتغال خارج از کشور، حق التحقیق و حق التدریس و حق الترجمه حق التألیف، عایله مندی و اولاد، کمک هزینه ایاب و ذهاب، فوق العاده مناطق کمتر توسعه یافته و بدی آب و هوا و سایر کمکهای رفاهی
ماده 4۲- فوق العاده بهره وری؛ به منظور ارتقای سطح کارایی صندوق و ایجاد انگیزه و تحرک در کارکنان، فوق العاده بهروری متناسب با مازاد وصولی، میزان و کیفیت ارائه خدمات و صرفه جویی و با لحاظ عملکرد و بهره وری کارکنان و براساس ضابطه ای با پیشنهاد هیأت مدیره به تصویب هیأت امنا خواهد رسید، پرداخت نماید.
ماده 43- فوق العاده کارایی: حداکثر به ۷۰٪ از کارکنان صندوق براساس عواملی نظیر نمرات ارزشیابی رضایت ارباب رجوع، رشد و ارتقاء اثربخشی و سرعت انجام کار متناسب با رتبه احرازی حسب ارزیابی عملکرد واحد (برای واحد عالی به ۷۰٪ کارکنان، خوب 5۰٪، متوسط 3۰٪ ) حداکثر تا ۲۰ درصد حقوق ثابت و فوق العاده های مستمر (حسب مورد)، هر سه ماه یکبار براساس ضابطه ای که به پیشنهاد هیأت مدیره به تصویب هیأت امنا خواهد رسید، قابل پرداخت می باشد.
تبصره – پرداخت فوق العاده های مربوط به 37-38-42-43 این آیین نامه (فوق العاده های ویژه، شغل، بهره وری و کارآیی) به تناسب درآمد آن که به صورت ۳ ماهه ارزیابی می شود بنا به پیشنهاد هیأت مدیره به تصویب هیاأت امنا خواهد رسید.
ماده 44- صندوق می تواند به کارکنانی که خدمات برجسته انجام دهند و یا لیاقت و شایستگی قابل توجهی در فعالیتهای خود ابراز نمایند معادل یک ماه حقوق و فوق العاده های مستمر در طول سال به عنوان پاداش پرداخت نماید. در صورت افزایش درآمدها صندوق می تواند برای ۱۰ درصد از کارکنان معادل ۲ ماه حقوق و فوق العاده های مستمر به عنوان پاداش پرداخت نماید.
تبصره - ضوابط اجرای این ماده به تصویب هیأت مدیره خواهد رسید.
ماده 45- میزان عیدی پایان سال کارکنان صندوق قانون مدیریت خدمات کشوری خواهد بود. ماده 46- در صورت کاهش حقوق و مزایای کارکنان صندوق ناشی از اجرای این فصل با پیشنهاد هیأت مدیره و تصویب هیأت امنا تفاوت مزبور به نحو مقتضی جبران و پرداخت خواهد شد.
تبصره ۱- تاریخ اجرای این اصلاحیه از تاریخ 1388/1/1 خواهد بود.
تبصره ۲- کلیه مبانی پرداخت خارج از ضوابط و مقررات این فصل لغو می گردد.
فصل ششم - تکالیف عمومی کارکنان
ماده47-کارکنان موظف به اجرای وظایف و تکالیف محوله به نحو احسن در ساعات مقرر اداری و در محل خدمت تعیین شده از سوی سازمان بوده و مکلفند در حفظ اسناد و مدارک اداری و امور محرمانه و اسرار سازمان کوشا باشند.
تبصره1 - ساعات کار کارکنان 24 ساعت در هفته می باشد. ترتیب و تنظیم ساعت کار درطول هفته و نحوه حضور و غیاب کارکنان براساس دستورالعملی است که به تصویب هیأت مدیره خواهد رسید.
تبصره ۲- کارکنان موظفند در صورت نیاز سازمان در خارج از ساعات کار اداری در محل خدمت حضور یافته و انجام وظیفه نمایند.
ماده ۴۸- کارکنان سازمان مکلف هستند در چارچوب قوانین، مقررات و دستورالعمل های صادره دستورات مقام مافوق را در امور مربوط به وظایف محوله اطاعت و اجرا نمایند. در صورتی که هر یک از کارکنان دستورات صادره را خلاف قوانین و مقررات با موازین حرفه ای با مصالح سازمان تشخیص دهند موظفند مراتب را کتبا با ذکر دلیل به مقام صادر کننده دستور گزارش نمایند، هرگاه مقام مافوق اجرای دستور را مجددا و به صورت کتبی خواستار شد، کارکنان مکلف به انجام دستور می باشند و مسئولیت ناشی از اجرای امر متوجه مقام دستور دهنده خواهد بود.
ماده ۴۹ - اشتغال کارکنان سازمان در دستگاههای دولتی، مؤسسات و نهادهای عمومی غیردولتی ممنوع است.
تبصره - اشتغال تمام وقت و پاره وقت کارکنان دستگاه های مندرج در این ماده در سازمان مجاز است.
ماده ۵۰ – هر یک از کارکنان سازمان می توانند کتبا با دو ماه اعلام قبلی از خدمت استعفاء نمایند لکن تقاضای استعفای آنان در هیچ مورد رافع تعهدات آنان در قبال مسئولیت های محوله نخواهد بود. استعفاء از تاریخی تحقق می یابد که سازمان به موجب حکم رسمی با آن موافقت کند. کارکنانی که تقاضای استعفاء ارائه نموده اند موظفند در مدت مقرر در این ماده در محل خدمت حاضر شوند و در پایان این مدت استعفای آنان قبول شده تلقی می گردد.
تبصره ۱- در مواردی که استعفای هر یک از کارکنان موجب وقفه در انجام وظایف مربوط به شغل مورد تصدی می شود، زمان موافقت با استعفاء می تواند حداکثر شش ماه پس از تقاضای کارکنان باشد که در این صورت باید در فاصله دو ماه موضوع این ماده کتبا به کارکنان ابلاغ گردد.
تبصره2- استعفای کارکنان در هیچ موردی رافع تعهدات آنان در قبال مسئولیت های زمان اشتغال نخواهد بود.
تبصره 3- کارکنانی که تعهد خدمت به سازمان دارند قبل از پایان دوره تعهد نمی تواننداستعفاء دهند مگر آنکه هزینه تعهدات مربوط را به سازمان پرداخت نموده و تسویه حساب نمایند.
ماده 51- رسیدگی به تخلفات کارکنان سازمان طبق قانون رسیدگی به تخلفات اداری مصوب سال ۱۳۷۲ مجلس شورای اسلامی و اصلاحات و الحاقات بعدی آن خواهد بود.
ماده ۵۲- به کارکنان مستعفی به ازاء هر سال خدمت قابل قبول از لحاظ این آیین نامه معادل یک ماه آخرین حقوق و فوق العاده های مستمر و همچنین حقوق و فوق العاده های ایام مرخصی های استحقاقی استفاده نشده پرداخت خواهد شد.
ماده ۵۳- سازمان می تواند نسبت به بکارگیری بازنشستگان متخصص با مدرک تحصیلی کارشناسی و بالاتر در موارد خدمات مشاوره ای غیرمستمر، تدریس و مشاوره های حقوقی با مجموع ساعات اشتغال حداکثر تا یک سوم ساعت اداری کارکنان موظف اقدام نماید.
فصل هفتم - حقوق استخدامی کارکنان
ماده ۵۴ - کارکنان سازمان در هر سال حق استفاده از سی روز مرخصی استحقاقی به نسبت مدت خدمت را بدون احتساب ایام تعطیل با دریافت حقوق و فوق العاده های مربوط خواهند داشت. نحوه استفاده یا ذخیره آن تابع مقررات این فصل می باشد. تبصره ۱- استفاده از مرخصی استحقاقی به صورت روزانه یا ساعتی با تقاضای کتبی هر یک از کارکنان و موافقت مدیر یا سرپرست بلافصل قبل از شروع مرخصی امکان پذیر است. در هر حال استفاده از مرخصی موکول به دارا بودن مرخصی استحقاقی ذخیره شده می باشد.
تبصره ۲- کارکنان موظفند حداقل (۲ / 1) از مرخصی استحقاقی خود را در همان سال استفاده نمایند و چنانچه بخواهند می توانند (۲ / 1) از آن را برای سال های آینده ذخیره نمایند.
تبصره ۳- سازمان می تواند براساس تقاضای هر یک از کارکنان هر پنج سال یک بار مرخصی ذخیره شده آنان را براساس آخرین حقوق و فوق العاده های دریافتی و مستمر مندرج در حکم کارگزینی پرداخت نماید.
ماده ۵۵ - حداکثر مدتی که کارکنان در یک سال تقویمی می توانند از مرخصی همان سال و مرخصی ذخیره شده سال های قبل استفاده نمایند جمعأ از سه ماه تجاوز نخواهد کرد.
ماده ۵۶ - وجوه مرخصیهای ذخیره شده کارکنانی که بازنشسته، از کارافتاده کلی یا فوت می شوند یا رابطه استخدامی آنان به هر دلیل با سازمان قطع می گردد بر مبنای آخرین حقوق و فوق العاده های مستمر مندرج در حکم کارگزینی پرداخت خواهد شد. ماده ۵۷ - کارکنان سازمان در صورت ابتلاء به بیماریهایی که مانع از انجام خدمت آنان باشد به گواهی پزشک معالج و تأیید پزشک معتمد سازمان می توانند از مرخصی استعلاجی استفاده نمایند. در مورد مرخصی های بیش از 5 روز، تأیید گواهی های مزبور توسط کمیسیون پزشکی الزامی است.
تبصره ۱- در صورتی که کارکنان در حال استفاده از مرخصی استحقاقی، بیمار شوند طبق مقررات ناظر بر مرخصی استعلاجی با آنان رفتار خواهد شد و در این صورت مرخصی استحقاقی استفاده نشده وی لغو می گردد.
تبصره ۲- حداکثر مدت استفاده از مرخصی استعلاجی 4 ماه در هر سال خدمتی خواهد بود که در این مدت تمام حقوق و فوق العاده های مستمر مندرج در آخرین حکم کارگزینی به کارکنان مزبور پرداخت می شود.
تبصره ۳- در صورت ابتلاء کارکنان به بیماری صعب العلاج، بیماری به سبب انجام وظیفه با حادثه ناشی از کار که به مرخصی استعلاجی بیش از حد مقرر در تبصره (۲) این ماده نیاز باشد برابر دستورالعملی که به تصویب هیأت مدیره خواهد رسید، با وی رفتار خواهد شد.
ماده ۵۸ - قانون ترویج تغذیه با شیر مادر و حمایت از مادران در دوران شیردهی مصوب 1374/6/22 و اصلاحات بعدی آن و مقررات مربوط به معذوریت زایمان مستخدمین رسمی دولت در مورد مشمولین این آیین نامه لازم الاجراء می باشد.
ماده ۵۹- به ایام مرخصی استعلاجی و معذوریت زایمان مرخصی استحقاقی تعلق می گیرد.
ماده ۶۰- کارکنان می توانند با موافقت سازمان حداکثر از (۳) سال از مرخصی بدون حقوق در طول خدمت، به شرط نداشتن مرخصی استحقاقی ذخیره شده استفاده نمایند. برای انجام تحصیلات عالی در رشته مورد نیاز سازمان علاوه بر آن تا (۲) سال دیگر قابل اعطاء است.
تبصره – اعطای مرخصی بدون حقوق به کارکنان ثابت زن که همسر آنان به مأموریت خارج از کشور اعزام می شود براساس مقررات عمومی دولت و موافقت سازمان و بلامانع می باشد.
ماده ۶۱- حفظ پست سازمانی کارکنان در ایام مرخصی بدون حقوق الزامی نیست و در صورتی که پس از پایان دوره مرخصی بدون حقوق پست سازمانی مناسب جهت ارجاع به کارکنان مزبور موجود نباشد، آماده به خدمت خواهند گردید.
ماده ۶۲- خدمت نیمه وقت بانوان برابر مقررات عمومی دولت و با موافقت سازمان بلامانع می باشد.
ماده ۶۳- کارکنان سازمان در انجام وظایف و مسئولیت های محوله در برابر شاکی یا شاکیان مورد حمایت قضایی می باشند و سازمان مکلف است به تقاضای این قبیل کارکنان، برای دفاع از آنان با استفاده از کارشناسان حقوقی خود یا وکلای دادگستری حمایت قضایی به عمل آورد.
فصل هشتم - بازنشستگی
ماده ۶۴- با کارکنان سازمان از لحاظ بازنشستگی، از کارافتادگی کلی و فوت طبق مقررات قانون تأمین اجتماعی رفتار خواهد شد.
*رجوع شود به اصلاحیه شماره ۱۰۴۰۰/۹۴/۱۰۰۰ مورخ ۳۰/۹/۹۴ موضوع رای شماره ۲۳۷ مورخ ۱۳۹۵/۱۰/۱۸ هیأت تخصصی بیمه و تامین اجتماعی
ماده ۶۵- کلیه حقوق و فوق العاده های کارکنان سازمان مشمول کسر حق بیمه طبق درصدهای مقرر در قانون تأمین اجتماعی می باشد. (اصلاح به موجب نامه شماره 4459/ 200 مورخ 1390/03/01)
ماده ۶۶- به کارکنانی که به سبب انجام وظیفه یا ناشی از کار، فوت یا از کارافتاده کلی می شوند حسب ضوابطی که به تصویب هیأت مدیره خواهد رسید مستمری پرداخت می گردد.
ماده ۶۷- به مستخدمینی که بازنشسته، از کارافتاده کلی یا فوت می شوند علاوه بر وجوه مرخصی های استحقاقی استفاده نشده، به ازاء هر سال سابقه خدمت آنان معادل یک ماه آخرین حقوق و فوق العاده های مشمول کسر حق بیمه به عنوان پاداش پایان خدمت جانباز ازکارافتاده کلی پرداخت خواهد شد.
ماده ۶۸- کارکنان شهید، جانباز از کارافتاده کلی، آزاده جانباز ازکارافتاده کلی و مفقودالاث خانواده آنان تابع مقررات مربوط به مستخدمین ایثارگر دولت می باشند.
ماده ۶۹- به منظور رعایت عدالت استخدامی و حفظ تناسب حقوق کارکنان شاغل و بازنشسته، هر نوع افزایش حقوق و فوق العاده های مستمر کارکنان شاغل، به کارکنان بازنشسته، از کارافتاده کلی و بازماندگان کارکنان متوفی با لحاظ افزایش سالانه مستمری ها طبق ضوابطی که به تصویب هیأت مدیره می رسد، پرداخت می گردد. حکم این ماده درباره کارکنانی که قبل از تاریخ لازم الاجرا شدن این آیین نامه بازنشسته، از کارافتاده کلی یا فوت شده اند ضمن تطبیق وضعیت آنان با این آیین نامه نیز لازم الاجرا می باشد.
ماده ۷۰- سنوات خدمت کارکنان ثابت مشروط به این که به شرایط عمومی بازنشستگی نرسیده باشند، به شرح زیر قابل خرید است:
الف) به کارکنانی که تقاضای باز خرید سوابق خدمت خود را داشته باشند براساس مقررات عمومی ناظر بر کارکنان دولت وجوه بازخریدی پرداخت خواهد شد.
ب) سازمان می تواند کارکنانی را که به دلیل حذف واحد و پست ها در چارچوب اصلاح تشکیلات مصوب و عدم وجود پست بلاتصدی آماده به خدمت شده اند، بازخرید نماید و به ازای هر سال خدمت قابل قبول حداقل معادل یک ماه آخرین حقوق و مزایای مندرج در آخرین حکم کارگزینی به اضافه حقوق و مزایای مرخصی استحقاقی استفاده نشده و سهم پس انداز آنان در صندوق پس انداز به استثنای کسور حق بیمه را پرداخت نماید.
ماده ۷۱- آن دسته از کارکنانی که در اجرای آرای هیأت های رسیدگی به تخلفات اداری و مراجع قانونی ذی صلاح محکوم به بازخریدی می شوند، تابع ضوابط خاص خود می باشد.
فصل نهم - تسهیلات رفاهی
ماده ۷۲- به منظور تشویق کارکنان به پس انداز و تأمین رفاه و رفع نیاز و مشکلات آنان در موارد اضطراری، صندوقی به نامه «صندوق پس انداز و رفاه کارکنان سازمان» که به اختصار صندوق نامیده می شود، تشکیل می گردد.
ماده ۷۳- سازمان مکلف است (4) درصد از مجموع حقوق و فوق العاده های مندرج در حکم کارگزینی یا حکم قراردادی ماهانه کارکنان ثابت و موقت را به عنوان پس انداز سهم مستخدم کسر و تا دو برابر آن را به عنوان سهم سازمان ماهانه به طور یکجا به حساب صندوق واریز نماید. (اصلاح به موجب نامه شماره 4459/ 200 مورخ 1390/03/01)
تبصره ۱- آیین نامه نحوه اداره امور صندوق و تغییرات سهم مستخدم و سایر موارد به تصویب هیأت مدیره خواهد رسید.
تبصره ۲- پس از تشکیل صندوق کلیه امکانات و دارایی صندوق پس انداز و کارگشایی با لحاظ حق السهم اعضاء به این صندوق منتقل خواهد شد.
ماده ۷۴- سازمان می تواند نسبت به انعقاد قرارداد با یکی از شرکت های بیمه داخلی جهت استفاده کارکنان شاغل و بازنشسته و خانواده آنان از مزایای بیمه های تکمیلی درمان اقدام نماید.
۷۵- سازمان موظف است کارکنان شاغل خود را در برابر ضایعات جسمی ناشی از بلایا، حوادث و فوت، نزد یکی از شرکت های داخلی بیمه عمر و حوادث، بیمه نماید.
تبصره- حق بیمه های موضوع مواد فوق بر اساس ضوابطی که به تصویب هیأت مدیره خواهد رسید توسط سازمان و کارکنان تأمین می گردد.
ماده ۷۶- سازمان می تواند در حدود اعتبارات مصوب خود و در چارچوب شرایط عمومی ناظر بر کارکنان دولت نسبت به ارائه تسهیلات رفاهی و اعطای وام خرید یا ساخت مسکن با سود مناسب و سایر تسهیلات و امکانات و خدمات رفاهی را براساس ضوابطی که به تصویب هیأت مدیره می رسد به کارکنان خود اعم از شاغل، بازنشسته، از کارافتاده کلی و بازماندگان کارکنان متوفی اعطاء نماید. تبصره - تسهیلات موضوع ماده فوق به هر یک از کارکنان زوج شاغل در سازمان اعطاء می گردد.
ماده ۷۷- سازمان مکلف است نسبت به تأمین شرایط بهداشتی، ایمنی، ایجاد محیط مناسب کار و تقویت بنیه جسمی و روحی کارکنان اقدام و تشکیل شرکتهای تعاونی کارکنان از جمله تعاونی های مسکن و مصرف را مورد حمایت قرار داده و تسهیلات لازم را به آنها اعطاء نماید.
فصل دهم - تطبیق وضع کارکنان
ماده ۷۸- کلیه کارکنانی که در تاریخ تصویب این آیین نامه به طور تمام وقت و به صورت ثابت یا موقت به خدمت اشتغال دارند با حفظ نوع استخدام با این مقررات تطبیق وضع می یابند.
ماده ۷۹- در صورتی که مجموع حقوق و فوق العاده های مندرج در حکم کارگزینی کارکنان پس از تطبیق، از مجموع حقوق و فوق العاده های وی کمتر شود مابه التفاوت تحت عنوان تفاوت تطبیق پرداخت می گردد. هرگونه افزایش بعدی حقوق و فوق العاده های کارکنان مزبور تا استهلاک کامل از تفاوت تطبیق مزبور کسر خواهد شد.
ماده ۸۰- عدم حضور کارکنان در تاریخ لازم الاجرا شدن این آیین نامه در موارد مرخصی استحقاقی، استعلاجی و بدون حقوق، آمادگی به خدمت، غیبت موجه یا مأموریت مانع از تطبیق وضع آنان با مقررات این آیین نامه نخواهد بود. در این گونه موارد آخرین پست مورد تصدی مستخدم در سازمان ملاک تطبیق وضع خواهد بود.
تبصره- در موارد آمادگی به خدمت و سایر موارد مشابه آخرین پست کارکنان ملاک تطبیق از وضع خواهد بود.
فصل یازدهم - سایر مقررات
ماده 81 - سازمان مکلف است حداکثر ظرف مدت چهار ماه از تاریخ تصویب این آیین نامه جرایی مربوط را تهیه و جهت تصویب تسلیم مراجع ذی صلاح نماید. مادامی که مقررات مذکور تصویب نشده است ضوابط و دستورالعمل های مورد عمل حسب مورد کما کان معتبر و قابل اجراء می باشد.
ماده 82- در صورتی که با تصویب قوانین و مقررات عنوان سازمان تأمین اجتماعی یا ارکان تشکیلاتی آن که در این آیین نامه ذکر شده است، تغییر یابد عناوین متناظر حسب مورد جایگزین خواهد شد.
ماده ۸3- مواردی که در این آیین نامه پیش بینی نشده است، بنا به پیشنهاد هیأت مدیره سازمان، با تصویب شورای عالی تأمین اجتماعی، پس از تأیید معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور قابل اعمال می باشد. (اصلاح به موجب نامه شماره 4459/ 200 مورخ 1390/03/01)
این آیین نامه مشتمل بر ۸۳ ماده و 47 تبصره در تاریخ 1386/12/28 به تصویب سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور (معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور) رسید.
مواد فصل پنجم قبل از اصلاحیه سال 1390 ماده32- طرح طبقه بندی مشاغل شامل رسته ها، رشته های شغلی، سطوح و مراتب مختلف شغلی میباشد. تبصره 1-رسته شامل مجموعه رشته های شغلی است که از لحاظ وظایف و مسئولیت ها، وابستگی و تجانس مشابهت های نزدیک داشته و حرفه ای خاص را تشکیل میدهد . تبصره ۲- رشته شغلی شرح کلی از وظایف و مسئولیت ها و خصوصیات کلی پستهایی است که در آن تخصیص می یابد. هر رشته شغلی حاوی عنوان، شماره، تاریخ تصویب، امتیاز شغل، نمونه وظایف و مسئولیت ها، عوامل اثرگذار، شرایط احرازو پست های قابل تخصیص در آن می باشد. تبصره ۳- رتبه شغلی براساس گسترش افقی وظایف و مسئولیت های مشاغل و سنوات خدمت کارکنان تعیین می گردد. تبصره 4- شرایط احراز مهارت ها و تحصیلات لازم برای انجام وظایف و مسئولیت های مرتبط با رشته شغلی می باشد. تبصره 5- عوامل اصلی ارزشیابی مشاغل سازمان عبارتست از مجموع «عوامل فردی، و عوامل شغلی» برابر طرح طبقه بندی و ارزشیابی مشاغل سازمان تبصره 6- کارکنان سازمان در طول خدمت و در صورت رضایت بخش بودن خدمات آنان و ارزشیابی عملکرد در صورت واجد شرایط بودن می توانند به رتبه های شغلی بالاتر ارتقاء یابند تبصره ۷- در صورت تغییر شغل هر یک از کارکنان طبق ضوابط مربوط امتیاز شغل جدید تخصیص داده می شود لکن رتبه کارکنان مزبور تغییر نخواهد یافت. تبصره ۸- دستورالعمل اجرایی طرح طبقه بندی مشاغل کارکنان به تصویب هیأت مدیره خواهد رسید. ماده 3۳- مبنای پرداخت حقوق و مزایای کارکنان عبارتست از حاصل ضرب مجموع امتیازات حاصل از عوامل ارزشیابی شغل و شاغل، رتبه و سایر ویژگی های مذکور در مواد آنی در ضریب ریالی در چارچوب ضوابط و مقررات مربوط به ارزشیابی مشاغل که به صورت ماهیانه قابل پرداخت است، خواهد بود. تبصره ۱- ضریب ریالی حقوق کارکنان مطابق سیاست های سازمان هر سال متناسب باافزایش هزینه زندگی و ضریب حقوق کارکنان دولت، توسط شورا تعیین ومی گردد. در سال اول اجرای این آیین نامه ضریب مزبور (۵۰۰) می باشد. تبصره ۲- عوامل اصلی خصوصیات شغلی نظیر اهمیت و پیچیدگی وظایف و مسئولیت های ویژگی های شغلی، خطرات ناشی از شغل که مجموعة ۵۷٪ از امتیاز کل عوامل ارزشیابی شغل و شاغل معادل حداکثر ۹۰۰۰ امتیاز به آن اختصاص یافته است، که حداقل امتیاز مکتسبه از عوامل مزبور ۲۰۰۰ می باشد. تبصره ۳- کلیه شاغلین براساس عواملی نظیر تحصیلات، دوره های آموزشی، سنوات خدمت ارزشیابی می شوند که مجموعا 43 درصد امتیاز کل عوامل ارزشیابی شغل و شاغل معادل حداکثر ۹۷۵۰ امتیاز به آن اختصاص یافته است، که حداقل امتیازمکتسبه از عوامل مزبور ۱۵۰۰ می باشد. تبصره4- مبالغ پرداختی ناشی از امتیازات متعلقه حسب تبصره ۲ و تبصره ۳ ماده ۳۳، ماده 34، و تبصره ۱ و ۲ ماده 34، ماده ۳۸، ماده 41، ماده 4۲ حقوق و مزایای مستمر(حقوق ثابت) تلقی می گردند. تبصره ۵ - حداکثر سقف حقوق و مزایای مستمر نباید از ۷ برابر حداقل حقوق و مزایای مستمر تجاوز کند. ماده ۳۴- عوامل اثرگذار نظیر تلاش و ایثار در حفظ کیان نظام جمهوری اسلامی (ایثارگری و حضور در مناطق جنگی به هنگام خدمت در سازمان در زمان جنگ، دریافت نشان لیاقت، احراز مقام نمونه و دریافت احکام تقدیر، خلاقیت و ابتکار در بهبود شرایط و وضعیت سازمان و کشور، حق منزلت شغلی و اندیشمندی برای شاغل که صرفا در صورت دارا بودن شاغل از عوامل مزبور امتیاز مربوطه، مشابه بخش عمومی در حقوق وی لحاظ می گردد. تبصره ۱- معادل ریالی کلیه امتیازات اعطا شده به ایثارگران سازمان مشابه با کارکنان ایثارگردر بخش عمومی براساس مقررات و آیین نامه ای که به تصویب هیأت مدیره خواهد رسید به صورت فوق العاده پرداخت خواهد شد مشروط بر اینکه براساس مقررات این آیین نامه امتیازی مشابه اعطا نشده باشد. تبصره2 - به کارکنان و بازنشستگانی که در زمان جنگ در مناطق جنگ زده مشغول خدمت اداری بوده اند مطابق بخش عمومی امتیاز مربوطه لحاظ و معادل ریالی منظور خواهد شد. ماده ۳۵- معرفی و تعریف کلی عوامل ارزشیابی، تعیین نسبت ارزشی اجزاء کلیه عوامل تعیین درجات و تخصیص نسبت به عوامل اصلی فردی و شغلی، تعیین و تخصیص امتیاز به عوامل اصلی و فرعی و امتیاز به آنها و سایر عوامل اصلی در طرح طبقه بندی و ارزشیابی مشاغل که به تصویب هیأت مدیره خواهد رسید، لحاظ می گردد. ماده ۳۶- رتبه بندی مشاغل سازمان در 5 دسته پایه، مقدماتی، ارشد، خبره و عالی طبقه بندی می گردد. ارتقای رتبه براساس ارزشیابی کمی و کیفی عملکرد شاغل در شغل مورد تصدی می باشد. ماده ۳۷- به کارکنانی که در شرایط غیر متعارف محیط کار انجام وظیفه می نمایند فوق العاده سختی شرایط محیط کار قابل پرداخت می باشد، حداکثر میزان فوق العاده مذکور از پنجاه درصد امتیاز عوامل شغل در ضریب ریالی مربوط تجاوز نخواهد کرد. ماده ۳۸ - فوق العاده ویژه با توجه به عواملی از قبیل ریسک پذیری و تأثیر فعالیت در افزایش منابع درآمدی سازمان و کاهش مصارف به میزان حداکثر 50 مجموع امتیازات عوامل حقوق ثابت و فوق العاده های مستمر قابل پرداخت است. ماده ۳۹ - سازمان می تواند به منظور جذب و نگهداری نیروهای متخصص برای مشاغل و یا مناطق خاص فوق العاده انگیزش خدمت تا ۱۰۵۰ امتیاز تا سطح کاردانی، تا ۲۲5۰ امتیاز تا سطح کارشناسی و بالاتر تا ۳۰۰۰ امتیاز پرداخت نماید. ماده ۴۰- سازمان می تواند به منظور جبران خدمت متصدیان مشاغل مدیریت و سرپرستی در ارتباط با وظایف و مسئولیت مدیران و سرپرستان که شامل برنامه ریزی، سازماندهی، کنترل و نظارت، هدایت، آموزش و جلب مشارکت کارکنان و نیز ارزشیابی عملکرد افراد تحت سرپرستی «فوق العاده جذب مدیریت» پرداخت نماید، حداقل فوق العاده مذکور ۷۵۰ امتیاز و حداکثر آن ۷۵۰۰ امتیاز می باشد. ماده ۴۱- کارکنانی که حقوق آنان با این آیین نامه تطبیق داده می شود هر سال سابقه خدمت آنان جزء سنوات قابل قبول منظور شده و از امتیاز مربوطه برخوردار خواهند گردید، خدمت کمتر از یک سال به تناسب ماه های کارکرد ملاک محاسبه خواهد بود. ماده ۴2- در صورتی که کارکنان در ساعات غیراداری و برای انجام وظایف محوله حسب دستور مقام مافوق انجام وظیفه نمایند فوق العاده اضافه کاری براساس سازوکار پیش بینی نه برای کارکنان دولت در ازای هر ساعت کار اضافی دریافت خواهند نمود. تبصره- دستورالعمل پرداخت اضافه کاری به تصویب هیأت مدیره خواهد رسید. 43- سازمان می تواند فوق العاده ها و کمک هزینه هایی مشابه با بخش عمومی براساس و دستورالعمل هایی که به تصویب هیأت مدیره خواهد رسید پرداخت نماید : الف) فوق العاده محل خدمت : به کارکنانی که محل جغرافیایی خدمت آنان از شهرستان محل استخدام به شهرستان دیگر تغییر می یابد. ب) فوق العاده بدی آب و هوا و مناطق توسعه نیافته : به کارکنانی که در نقاط بد آب توسعه نیافته یا کمتر توسعه یافته خدمت می نمایند. پ) فوق العاده خارج از کشور : به کارکنانی که به خارج از کشور به صورت مأمور سازمانی اعزام می گردند. ت) فوق العاده نوبت کاری، شیفت و کشیک : به کارکنانی که به صورت نوبتی و یا شیفت کشیک اشتغال دارند. ث) فوق العاده روزانه : به کارکنانی که به خارج از محل خدمت به طور موقت اعزام می شوند. ج) هزینه سفر و نقل و مکان : به کارکنانی که بنا به انتقال محل جغرافیایی آنان از شهرستانی به شهرستان دیگر تغییر می یابد. چ) فوق العاده بهره وری : سازمان می تواند حداکثر تا ۲۰٪ از محل صرفه جویی بودجه سالانه خود به برخی از کارکنان خود براساس ضوابط مصوب هیأت مدیره فوق العاده بهره وری پرداخت نماید. ح) فوق العاده کارایی : سازمان می تواند حداکثر، ۲۵٪ از حقوق ثابت را به ۷۰٪ از کارکنان براساس عواملی نظیر رضایت ارباب رجوع، رشد و ارتقای اثر بخشی و سرعت در انجام کار و ارزشیابی عملکرد به عنوان فوق العاده کارایی که ضوابط آن توسط هیأت مدیره تعیین می شود، پرداخت نماید. خ) هزینه ایاب و ذهاب : به کارکنانی که در داخل محدوده شهری بدون استفاده از وسیله نقلیه سازمان به مأموریت اعزام می گردند. د) کمک هزینه عائله مندی و اولاد : کارکنان مشمول فوق العاده عائله مندی و اولاد، مشابه با بخش عمومی پرداخت می گردد. ذ) سازمان می تواند به منظور ایجاد انگیزه و افزایش کارایی و بهره مندی از فکر و اندیشه و خلاقیت کارکنان ذیربط سازوکار مناسب برای جلب مشارکت کارکنان و اثرگذاری آنان در نظام تصمیم گیری حسب ضوابطی که به تصویب هیأت مدیره می رسد پاداش پیش بینی و پرداخت نماید. ماده ۴۴- سازمان می تواند کارکنانی را که خدمات برجسته انجام دهند و یا لیاقت و شایستگی قابل توجهی در فعالیت های خود ابراز نمایند. معادل یک تا حداکثر دو ماه حقوق فوق العاده های مستمر در طول سال به عنوان پاداش پرداخت نماید. تبصره - ضوابط اجرایی این ماده به تصویب هیأت مدیره خواهد رسید. ماده ۴۵- سازمان مکلف است با رعایت ضوابط قانون حفاظت در برابر اشعه مصوب 1368/1/20 مجلس شورای اسلامی و اصلاحات بعدی در رابطه با کارکنان ذیربط اقدام نماید. ماده ۴۶- میزان عیدی پایان سال معادل بخش عمومی خواهد بود. |
Powered by Froala Editor
Powered by Froala Editor
Powered by Froala Editor
Powered by Froala Editor
Powered by Froala Editor
Powered by Froala Editor
Powered by Froala Editor
Powered by Froala Editor
Powered by Froala Editor
Powered by Froala Editor